etapa agrària (cont.)

La Monarquia Hispànica

als segles XVI-XVII

nivell general

 

 

 

  1. Avaluació Inicial
  2. La conquesta i la colonització d'Amèrica
  3. La situació socio-econòmica
  4. La situació política

Avaluació Inicial

1. Indica  el segle o els anys que corresponen  a:

La Hispània romana

 

La Generalitat

 

La Corona catalano-aragonesa

 

La Guerra dels Segadors

 

Pau Claris

 

Felip  II

 

Comte Duc D’Olivares

 

La Guerra de Successió

 

El sufragi universal

 

La creació de l’Estat espanyol

 

2. Defineix:

  • Monarquia Hispànica
  • virregnat 
  • terres vinculades
  • capitalisme
  • mayorazgos
  • arrendatari
  • moriscs

3. Selecciona les idees correctes per la monarquia hispànica dels segles XVI-XVII:

  1. Al 1493, era legal la pràctica del judaisme.
  2. La comunitat musulmana era molt nombrosa en el s.XVI.
  3. En  la societat espanyola no hi ha mobilitat social perquè era estamental.
  4. La nova dinastia dels Borbons va implantar l 'absolutisme
  5. La Generalitat es va crear a l'Edat Mitjana però va deixar d'existir al 1714.
  6. Els avantpassats dels actuals catalans mai han estat musulmans.
  7. En el segle XVII no existia Espanya.
  8. Els catalans  no van intervenir en el comerç colonial en lel s.XVI perquè la debilitat de l'economia catalana no ho feia possible.
 

La conquesta i la colonització d'Amèrica

1. Estudia les civilitzacions precolombines.

  1. Comenta breument els coneixements bàsics de les cultures precolombines avançades: els inques, els asteques i els maies.
  2. Quin tipus de sistema econòmic, social, polític i cultural tenien?
  3. Selecciona les idees que siguin causes dels descobriments:
    • el creixement de la població europea
    • l'existència d’imperis colonials europeus
    • la necessitat de trobar una nova ruta pel comerç de les espècies
    • les noves teories que defensaven que la terra era rodona
    • els avenços tècnics com ara la brúixola o nous vaixells com les caravel.les.
    • la disminució de la població amerindia
    • el sorgiment del comerç colonial
  4. Fes un esquema en claus sobre les conseqüències dels descobriments.

          

                       guerrero inca antes de la conquista


2. Llegeix el text següent i respon les qüestions:

Trabajo de los indios

            Después de acabadas las guerras e muertos en ellas  casi todos los hombres, quedando comunmente los jóvenes, las mujeres y los niños, repartiéronlos entre sí, dando a unos treinta, a otro cuarenta, a otro ciento o doscientos. Y así repartidos a cada cristiano dábanselos con esta condición: que los enseñase en las cosas de la fe católica (siendo comunmente todos ellos hombres idiotas y crueles, avarísimos y viciosos). Y la cura o cuidado que dellos tuvieron fue enviar a los hombres a las minas, que es trabajo intolerable, e las mujeres ponían en las granjas, a cavar las labranzas y a cultivar la tierra, trabajo para hombres muy fuertes y recios. No daban a los unos ni a las otras de comer sino yerbas y cosas que no tenían substancia.
       Fray Bartolomé de las Casas.  Brevísima relación de la destrucción de las Indias

    1. Busca informació sobre l'autor del text.
    2. On estaven els indis de què parla el text?.
    3. Quan situes el text?
    4. Selecciona les idees fonamentals del text. 
    5. De què tracta?. 
    6. Defineix:
      • cristià   
      • catòlic
    7. D’on eren els cristians de què parla el text?. Com eren, segons l’autor?
    8. Què diu Fray B. De las Casa sobre el destí dels indígens?
  1. a) Quina opinió té de tot això?.
    b) Què pretenia aconseguir?

 

3. Torna a llegir el text de l'exercici 13 sobre les conseqüències de la introducció de la varola que has treballat al tema Europa a l'Edat Moderna. Després llegeix el text següent i respon les qüestions:

                       "El peor momento para los indios americanos llegó tras la independencia"

      Ingleses y españoles hicieron una conquista y colonización de América muy similar en los métodos, pero la actitud de los anglosajones hacia los colonizados fue más segregacionista y de menor capacidad de comprensión de las civilizaciones indígenas. Es la opinión de J.H.Elliott, el más prestigioso hispanista británico (...). Asegura que los ingleses fueron mucho más segregacionistas que los españoles, ya que éstos se casaron con indias con cierta frecuencia y en algunos momentos como en 1503 en La Española, se fomentaron esos matrimonios. Por el contrario, entre los ingleses y las indias apenas hubo matrimonios y mucho menos concubinatos.
      Para Elliott, esa distinta actitud podría deberse a los antecedentes históricos de la conquista  de Al Andalus, en el caso español, y de Irlanda, en el británico. Los ingleses trasladaron a América el miedo a contaminarse culturalmente que tuvieron en la conquista de Irlanda. Según Elliott, sus compatriotas "consideraban bárbaros a los indios y se defendieron de la degradación cultural que temían: no se mezclaron".
      El historiador británico cree que la mayor fortaleza de la corona española benefició a los indios del sur, frente a los del norte, "que no contaron con la protección, hasta cierto punto, de los Reyes Católicos y sus Leyes de Indias".  La tesis de Elliott es que el peor momento para los indios llegó "en el momento de la independencia: los criollos dejados por las dos metrópolis fueron más crueles que los colonizadores".
      Elliott afirma que, por el contrario, los españoles no tenían ese sentimiento de superioridad cultural hacia sus colonias porque los habitantes de Al Andalus, su entonces reciente conquista, no eran más incultos que ellos. "La diferencia entre musulmanes y cristianos era religiosa, no cultural". (...)
      Para Elliott, los motivos que llevaron a españoles y británicos a la aventura americana eran los mismos, "la necesidad de encontrar oro y señoríos", aunque en el caso español había también un matiz religioso de "buscar almas". Los españoles encontraron minas y los ingleses no. Además los españoles pudieron organizar a los indios para sacarles provecho, algo que tampoco ocurrió en la colonización británica. "La consecuencia fue que, al contrario de los que se cree, el choque entre ingleses e indios fue más duro y segregacionista".
      A los británicos les faltó capacidad de autocrítica respecto a los errores cometidos en la conquista de América del Norte, que según Elliott fueron igual de sangrientos que los realizados por los españoles. "España, al menos, tuvo un Bartolomé de las Casas o un Sahagún, que hicieron un enorme esfuerzo para comprender a los indios. Nosotros, en cambio, no tuvimos un De las Casas y eso ha alimentado la leyenda negra de los españoles como únicos autores de crímenes, cuando la realidad es que ni Inglaterra ni España podemos estar orgullosos de lo hecho."

                                                                                          LA VANGUARDIA, miércoles, 25 de marzo 1992

           Qüestions: 

  1. Identifica el tipus de font.
  2. De què tracta el text?.
  3. Deefineix:
    • conquesta
    • colonització
    • colònia
    • metròpoli
    • hispanista
    • crioll
  4. Quan s'inicia la colonització d'Amèrica en el cas espanyol i en el britànic. Quan i per què deixa d'haver colònies a Amèrica?.
  5. Quins mètodes es van utilitzar en la colonització d'Amèrica?
  6. Segons l'autor, quina diferència hi ha entre la colonització anglesa i l'espanyola?. Per què va ser així?.
  7. Comenta les causes de la colonització segons el text.
  8. Biusca informació sobre la "leyenda negra de los españoles" i fes un breu resum.
  9. Explica què significa aquesta idea: " los criollos dejados por las dos metrópolis fueron más crueles que los colonizadores".
  10. Fes una enquesta sobre el descobriment i la conquesta d'Amèrica seguint el guió proposat a continuació

 Enquesta sobre el descobriment i la conquesta d'Amèrica

•Persones entrevistades: un mínim de 30       
•Objectius de l'enquesta: saber si els espanyols actuals estan orgullosos de la conquesta i la colonització americana feta pels seus avantpassats.
•fitxa de l'enquesta:

edat aproximada:
sexe:             
nivell cultural (segons els estudis):
alt
mig 
baix
Sentiment nacional (podeu  adaptar aquesta pregunta a la comunitat corresponent):

Es considera:
solament espanyol
solament català
espanyol i català


•Preguntes proposades:

  1. Sap quin dia i quin any van arribar el espanyols a Amèrica? no   si
  2. Troba que el 12 d'octubre s'ha de celebrar el descobriment i la conquesta d'Amèrica?  no   si  
  3. Representa per a vostè alguna cosa que els espanyols conquerissin part d'Amèrica?
    no  
    si    
  4. En cas afirmatiu en té una sensació:  
    agradable
    desagradable
  5. En general, la colonització va portar beneficis per a Espanya?
    no  
    si
  6. En general, la colonització va portar beneficis per als indis ?
    no  
    si
  7. Si un altre poble europeu hagués colonitzat Amèrica del Sud ho hauria fet?:
    igual que els espanyols
    millor que els espanyols
    pitjor  que els espanyols
  8. Creu que la situació de subdesenvolupament que hi ha en certs països d'Amèrica del Sud es culpa de la conquesta espanyola? si      
    no

      

•  La interpretació de l'enquesta

Fes un anàlisi del resultat de la enquesta que has fet. Això suposaria:

    • agrupar aquests resultats en diferents apartats segons el sexe, l'edat, etc.
    • calcular el percentatge (%) de les respostes en relació a les preguntes que has plantejat.
    • representar les dades obtingudes mitjançant un gràfic  per il.lustrar i demostrar millor la informació que has classificat.

Les conclusions.

    • establir les conclusions a que has arribat en funció dels objectius proposats, segons el sexe, l'edat, el nivell cultural o el sentiment nacional (la majoria dels entrevistats estan orgullosos de què els espanyols fossin els colonitzadors de gran part d'Amèrica?)

          

"il.lustració"


La situació socio-econòmica de la monarquia hispànica als segles XVI-XVII

Estudia en el llibre la demografia, l'economia i la societat de la monarquia hispànica a l'Edat Moderna.
Si vols un resum de la informació fonamental pots consultar els apunts del nivell de reforç.
Si vols ampliar la informació, pots estudiar els apunts del material d'ampliació.

 


Exercicis:

1.. Observeu la taula de dades i responeu les qüestions:

                       Població estimada de Catalunya
           Anys       Focs       Habitants
            1497     62 234      248 936
            1515     66 489      265 956
            1553     72 318      289 272
            1567     75 571      302 284
            1681     61 673       246 692
                      1708     92 731     370 924           

                   Qüestions:                                                                                                                                            

  1. Confeccioneu un gràfic lineal amb les dades anteriors (anys i habitants)
  2.                                                                               
  3. Interpretació del gràfic lineal:                                                                               
    1. De quina estructura ens informa el gràfic?
    2. Quina cronologia correspon?
    3. On el situeu?.
    4. A quina època  de la Hª pertany?.                                                           
    5. Expliqueu de què ens informen les fases del gràfic.
                                                                                  
  4.                                                                               
  5. Anàlisi del gràfic:                                                                               
    1. Analitzeu  com va evolucionar la població en cada una de les fases anteriors (causes i conseqüències).
    2. Quines causes econòmiques varen influir en l'evolució de la taxa de mortalitat en la segona fase?
                                                                                  
  6.                                                                               
  7. Elabora un grafic de barres a partir de les dades sobre la població de Catalunya a l'Edat Moderna, d'acord amb el nombre de focs en comptes del nombre d'habitants. Comenta el gràfic que has fet (anàlisi de les causes i de les conseqüències)
  8.                                                                               
                                                                              

 

2. Llegeix el text següent i respon les qüestions: 

La evolución de la agricultura

            A partir de 1511-1530, el precio de tres productos agrarios -trigo-aceite y vino- experimentó un fuerte aumento en Castilla debido a la demanda americana. Como consecuencia de ello se advierte un incremento de las superficies cultivadas: de viña y olivar en Adalucia, de trigo en la Meseta.
            Ante la creciente demanda de trigo a precios elevados, los campesinos cultivadores -pequeños o medianos propietarios o arrendatarios- realizaron un enorme esfuerzo para roturar nuevas tierras. Este esfuerzo en trabajo y capital les hizo contraer deudas a cuenta de beneficios futuros. Pero, en estas circunstancias, los gastos de cultivo eran excesivos, porque el campesino debía retirar una buena parte de la producción para pagar: derechos señoriales señor, arrendamientos al propietario, diezmos, tributos al rey e intereses al acreedor; en conjunto, raramente le quedaba para él más del 50% de la cosecha.
            Su situación, ya difícil, se hizo insostenible cuando, para evitar la subida excesiva del precio del pan, el rey decidió fijar un precio tope para el trigo*. Esta medida detuvo la subida del trigo pero hundió a muchos cultivadores que no pudieron afrontar las obligaciones económicas que habían contraído. Muchos pequeños propietarios vendieron sus tierras, los pequeños y medianos arrendatarios se vieron ahogados, además, por la revisión continua de precios de los arrendamientos a corto plazo -que era el sistema más frecuente en Castilla-. Hacia 1600 eran muchos los campesinos que habían abandonado el cultivo de sus campos, pero el panorama de las ciudades donde acudían en busca de trabajo tampoco era muy halagüeño.
            Un grupo de campesinos cultivadores salió beneficiado por este proceso, fueron los propietarios medios o los arrendatarios de cantidades importantes de tierra, que pudieron acumular beneficios suficientes para comprar las fincas de sus vecinos más pobres cuando llegó la crisis. Así se formó en Castilla una clase de campesinos cultivadores acomodados que controlaban los cargos de gobierno en los municipios rurales.
            Otro factor contribuyó a perjudicar a los cultivadores de trigo en Castilla: lo protección que prestó siempre la monarquía a los intereses de los ganaderos de la Mesta, que prevalecieron siempre sobre los de los agricultores.

           * L'any 1539
                                                                                                                      Ibérica, Ed. V.Vives pag. 117

Qüestions:

  1. On i quan situes el text (concreta el màxim que puguis)
  2. Explica aquesta idea: "el precio de tres productos agrarios experimentó un fuerte aumento en Castilla debido a la demanda americana".
  3. Quina era la base alimentació de la població?
  4. Quin tipus de pagesos van ampliar la superfície de conreu?
  5. Fes el quadre sinòptic dels dos primers paràgrafs del text. (En acabar, port consultar un possible model)
  6. Quin tipus d'economia reflexa el document? Raona la resposta.
  7. Explica les característiques de l'agricultura castellana.
  8. Quin tipus de sistema polític hi havia a Castella en aquesta època?
  9. Quin rei governava al 1539?.Aquina dinastia pertany?.
  10. Quin grup social era majoritari?
  11. a) Què significa la idea?: "el rey decidió fijar un precio tope para el trigo"
    b) a qui beneficiaba aquesta mesura?
    c) a qui va perjudicar?
    d) per què creus que el rei ho va fer?


3. Llegeix el text següent i respon les qüestions: 

                                El comercio colonial español con América  en el s. XVI
            A lo largo del s. XVI se establecen relaciones comerciales entre la metrópoli -España- y los colonos establecidos en las Indias. Se van descubriendo minas de oro y especialmente de plata (El Potosí). Las minas legalmente eran propiedad de la Corona de España, que las arrendaba a particulares a cambio de una quinta parte. El metal precioso financiaba tres cosas: el quinto del rey, las mercancías que a cambio se mandaban a América y el negocio del arrendamiento de la mina. La necesidad de controlar las llegadas de cargamentos de oro y plata fue la causa de que los Reyes establecieran el monopolio sevillano: todo el comercio americano sólo se podía hacer a través del puerto de Sevilla, y ejercido por súbditos de la Corona asentados es esta capital. Muy pronto la inseguridad del comercio marítimo, a causa de los corsarios y de los ingleses y holandeses, que frecuentemente atacaban a  los navíos procedentes de América, hizo que los viajes se efectuaran con el sistema de flotas, que estaban protegidas por galeones armados durante el trayecto de ida y vuelta.
            El descubrimiento y explotación de América tuvo repercusiones importantes sobre la economía europea y española en especial. Desde el siglo XVI hay una recuperación económica, aumentos de la demografía, etc. Sobre este mundo en crecimiento incidió el descubrimiento de América y su llegada de metal precioso. Todo ello significó un incremento general del comercio, una mayor facilidad de encontrar créditos y un aumento de la demanda de productos. Así Europa se benefició muy pronto del comercio americano, que estimuló el crecimiento ya iniciado en el siglo XV. Sin embargo, la llegada de oro y plata de forma masiva originó, durante la primera etapa un fenómeno peculiar de alza de precios. A esto se le llama la Revolución de los Precios, que afectó especialmente a la Península Ibérica, primera etapa de la ruta del oro y la plata americana.                           
                                               M. Llorens, J. Roig, R.Ortega. Història de Catalunya. Ed. V. V.

  1. Explica els productes que s’intercanviaven  entre la metròpoli i les colònies de què parla el text.
  2. Comenta les conseqüències que va comportar el comerç amb Amèrica.
  3. a). Explica les causes de la inflació dels preus.
    b) On es va produir en primer lloc i amb més gravetat?.
    c) Quines conseqüències tindrà la inflació de preus per a l’economia castellana?.
  4. Participava Catalunya en el comerç colonial?. Raona la resposta.
  5. Explica el tipus d’economia de la Corona de Castella a l’època del text i les seves característiques.
  6. Quins territoris formaven part de l'Imperi colonial castellà?.

 

4. Llegeix el text següent i respon les qüestions:   

      En el S. XVI la producción artesana estaba dominada por los gremios, adaptados para abastecer mercados relativamente pequeños. La producción castellana sufrió, a causa de la colonización de América, una fuerte demanda de productos y fue incapaz de atenderla.
            Ello provocó una subida de precios al haber más demanda que oferta. La subida de precios perjudicó al consumidor y los Reyes se vieron obligados a dar leyes de protección a los consumidores*. Así, prohibieron exportar  hacia Europa e importaron productos europeos con facilidades nuevas. Los productores europeos al no tener tanta demanda, ofrecían mejores precios, por lo que combatían eficazmente a la producción castellana, que paulatinamente se fue arruinando al no poder resistir la competencia.
                                   * Lleis entre 1548-1555                    

         Qüestions:                                                                                         

  1. Concreta l'activitat econòmica que controlaven els gremis.
  2. Pensa si era molt elevada la producció artesana.   Per què?
  3. Comenta les raons de l'augment de la demanda de productes.
  4. Explica el significat econòmic de "y fue incapaz de atenderla"
  5. Analitza les conseqüències del desequilibri entre la producció i la demanda.
  6. Comenta la legislació econòmica promulgada pels reis per beneficiar al consumidor.
  7. Indica el sector de la sociedad castellana beneficiat per la pujada dels preus.
  8. Quins productes eren més barats pels castellans: els que es produien a Castella o els que s'importaven? . Raona la resposta.
  9. Comenta les  conseqüències econòmiques en Castella de la importació de productes europeus.

5.  Qüestionari sobre l'economia castellana:

  1. Durant la 1ª1/2 del S. XVI, des d'un punt de vista econòmic, què va representar la colonització per l'economia castellana ?. Poseu una creu a les propostes següents que sembli que corresponen:
      ¤ importació d'espècies
      ¤ entrada d'or i, especialment, plata.
      ¤ gran inversió de capital en l'agricultura de les Indies
      ¤ exportació de teixits i altres productes manufacturats castellans
      ¤ exportació d'oli i vi
      ¤ augment de la demanda de productes castellans
      ¤ inflació
  2. Què s'entèn per "revolució dels preus"?.
  3. Fes un breu comentari sobre la legislació econòmica de les Corts de Valladolid al 1548.
  4. Explica l'evolució de la indústria  al llarg del S.XVI.
  5. Què era la Casa de Contractació?
  6. Quina era la situació del comerç  castellà a finals del S. XVI?
  7. Analitza la cojuntura econòmica al S.XVII.
  8. Va coneixer l'economia castellana les innovacions capitalistes en matèria econòmica?. Raona la resposta.

 

6.Llegeix el text següent i respon les qüestions:  

           Catalunya restà al marge de l'expansió econòmica que es produí a Europa al segle XVI. La crisi econòmica del segle XVII, general a tota l'Europa Occidental, també afectà l'economia catalana. En canvi, l'ultim terç del sis-cents el Principat participà d'un manera notable en la revifalla econòmica que es va iniciar a altres països europeus.
            L'agricultura catalana dels segles XVI i XVII es pot caracteritzar per dos trets fonamentals: és una agricultura de subsistència i treballa amb unes tècniques molt tradicionals i poc productives. Barcelona, a l'edat mitjana, havia estat un centre on s'havien desenvolupat algunes indústries importants basades en la típica organització gremial. Doncs bé, durant el segle XVI els gremis de la ciutat comtal continuaven fidels als vells models, tan pel que fa a l'aspecte tècnic com a l'organització del treball. I a la resta de Catalunya el model industrial era el mateix. En arribar el s. XVII tot aquest teixit industrial entra en crisi. A les darreries del segle, es començarà a adoptar els nous sistemes de producció que ja s'havien desenvolupat en alguns països.

                                    M. Llorens, J. Roig, R.Ortega. Història de Catalunya. Ed. Vicens Vives pàg.197

  1. Quin  tipus d’economia tenia Catalunya a l’Edat Moderna?
  2. Analitza les característques de les principals activitats econòmiques.
  3. Com evoluciona l’economia catalana?.

"il.lustració"

7. Llegeix el text següent i respon les qüestions:

La noblesa catalana

    Lluïset està molt bonico, guard-lo Déu, i continua son estudi i parla lo castellà molt bonico, i juga a moltes maneres de jocs amb son mare i tenen conversació molt sovint i, venint a propòsit, diu-li "no está bien informado vuestra merced" i, altres voltes, "eso no hace al caso", i mil altres cosetes de què gustan raonablement.

               Estefania de Requesens: Epistolari, segle XVI

  1. Identifica el tipus de font.
  2. On i quan situeu el document?
  3. A quin Estat pertanyia aquest territori en l'època del document?
  4. A quina època històrica correspon?
  5. Resumiu la idea fonamental.
  6. A quin estament pertany l'autora? En què et bases per deduir-lo?
  7. Quines llengues parlava la noblesa catalana?. Per què?
  8. Quines llengues parla avui en dia una persona culta catalana? Per què.

8. Llegeix el text següent i respon les qüestions: 

            (...) Raros son los nobles de alto linaje que residen en sus tierras; dejan el gobierno de éstas en manos de intendentes, y prefieren la estancia en la corte a la espera acechante de los favores que puedan otorgarles los soberanos o los validos que gobiernan en su nombre.
            La preocupación dominante de todo cortesano es la de afirmar su rango y, si es posible, eclipsar a los otros por la suntuosidad de su tren de vida. (...) La importancia de la servidumbre (...) es la más brillante demostración de rango social. Con motivo de una justa organizada en la Plaza Mayor, a finales del reinado de Felipe III, el duque de Osuna -que se había enriquecido escandalosamente en su virreinato de Nápoles- se presentó acompañado de cien lacayos; vestidos de azul y de oro, y de cincuenta capitanes y oficiales, que lucían trajes de lujoso paño, guarnecidos de piedra preciosa.
            (...) Para sostener el tren de vida de la corte, con todos los gastos que implica, existen en realidad grandes fortunas nobiliarias. No obstante, hacia el rey se vuelve, como pedigüeños, la mayor parte de los cortesanos, para hacerle pagar no solamente el gasto del que se rodean, sino también la vida de placer que llevan. (...) Al marqués de Leganés, por ocupar el cargo de gobernador del Milanesado, le han dado 6.000 ducados de renta perpetua, 12.000 de ayuda de costa y 2.000 de sueldo al mes.

                                                                               Deforneaux, Marcellin. La España del siglo de oro. Editorial Argós, 1983.

  1. Identifica el tipus de font.
  2. On i quan situeu el document?
  3. De què tracta?
  4. Quina és la idea fonamental?

9.Llegeix el text següent i respon les qüestions:                 

Els cavallers de les zones rurals "no havien abandonat llurs fortaleses rurals, en part perque no podien permetre's aquest luxe. De fet, entre la petita noblesa rural catalana n'hi havia molts de molt pobres, engelosits de la major riquesa de l'aristocracia urbana; aquests petits nobles camperols tendien a compensar les deficiencies de llur posició exercint tant com podien llur influencia en els ambits rurals (...), explotant llurs drets feudals al màxim, oprimint llurs vassalls o fatxondejant pels carrers dels llogarets amb un grup de rufians armats. Un viatger flamenc que passà per un poblet a prop de Lleida l'any 1585 observa que, tal com passava sovint a Catalunya, I'esmentat poblet vivia en el temor i el terror del seu senyor.

                                                                                                      John H. Elliott La revolta dels catalans

  1. On vivien els nobles que descriu Elliott?.
  2. A quin Estat pertanyia aquest territori?
  3. Eren rics o pobres? De què vivien?
  4. A quin estament pertanyien?. Quins drets tenien?
  5. Quins altres tipus de nobles hi havia en aquesta època?
  6. Quin eren els hbitants del poblet que "vivia en el temor i el terror del seu senyor"?
  7. Què feien alguns membres de la petita noblesa si volien prosperar?
  8. Té res a veure amb el bandolerisme la situació de la petita noblesa catalana?
  9. Quina postura tenia aquesta petita noblesa davant la monarquia?
  10. Qui era el rei de Catalunya en la data que nomena el text

10. Llegeix el text següent i respon les qüestions:   

                                                                       De los conversos

            Pero la conversión, por más sincera que fuese, no bastaba para borrar, ante la opinión, la mancha del origen, y desde comienzos del siglo XV aparecen los primeros "estatutos de limpieza de sangre", creaciones de corporaciones y comunidades laicas o religiosas que se niegan a admitir en su seno a los "nuevos cristianos" y les prohíben el ejercicio de ciertas funciones. El más famoso de estos estatutos fue promulgado en 1449 por los magistrados de Toledo, a pesar de la oposición del rey de Castilla Juan II. "Debemos declarar y declaramos...que todos los dichos conversos descendientes del perverso linaje de los judíos, sean habidos y tenidos como el derecho lo ha e tiene por infames, inhábiles, incapaces e indignos para hacer todo oficio e beneficio público y privado en la dicha ciudad de Toledo e ansí mismo...para dar testimonio e fe como escribanos públicos o como testigos (...)"
            (...)Estos marranos despiertan por un doble motivo la antipatía de las masa españolas: son sospechosos de "judaizar" en secreto, y buena cantidad de ellos comparecerán en los autos de fe; por otra parte, acostumbrados al comercio del dinero, suministran  a la monarquía española prestamistas y recaudadores de impuestos, y son acusados de exprimir al pueblo llano y arruinar al Estado en su provecho (...).
            (...) No solamente las cofradías piadosas, sino también las corporaciones de comerciantes y de artesanos, exigen "pruebas" a su vez, y no admiten más que a "cristianos viejos" entre sus miembros. La cuestión de la "pureza de sangre" se convierte, pues, en una preocupación esencial de toda la vida española. (...) Resulta significativo ver cómo la Orden de Santiago, en pleno siglo XVII, se retracta del permiso que había concedido a sus caballeros de participar en el gran comercio y en los negocios de la banca (...).

                                               Deforneaux, Marcellin. La España del siglo de oro. Editorial Argós, 1983.

  1. Explica el que signifiquen les paraules o expressions següents en el context del document:
    • converso
    • estatutos de limpieza de sangre
    • nuevos cristianos
    • magistrado
    • marrano
    • auto de fe
    • cristiano viejo
  2. Quina opinió tenien els magistrats de Toledo envers els jueus?
  3. Era compartida aquesta opinió per altres grups socials?. Per què?
  4. Creus que la seva mentalitat era racista?. Raona la resposta.
  5. A quin grup social pertanyien els membre de la Orden de Santiago?. A quin estament?
  6. Per què la Orden de Santiago prohibeix als seus membres "participar en el comercio o en la banca"
11. Llegeix la informació següent i respon les qüestions:  

            Tan sólo en las regiones montañosas las casa están construidas, al menos parcialmente, con piedras. En las mesetas castellanas, las chozas  (son) de adobe; entre ellas se distingue alguna por su portal de ladrillo o de piedra coronado por una escudo; es la casa de algún hidalgo, tan pobre a menudo como sus vecinos. (...) Pero la pobreza que revela el interior de las casas no es menor: muchas no tienen más que una sola pieza; el mobiliario se compone de una mesa y de bancos de madera; las camas están formadas por una simple tabla, a menos que se duerma en el mismo suelo. En una rincón se encuentra el hogar, donde se enciende algunas veces un fuego de pequeñas ramas (la leña es escasa y cara); cierto es que la cocina no exige largos preparativos: para el campesino pobre, el pan de centeno, el queso y  las cebollas constituyen el alimento cotidiano.

                                                                 Deforneaux, Marcellin. La España del siglo de oro. Editorial Argós, 1983.

  1. Identifica el tipus de font.
  2. On i quan situeu el document?
  3. De què tracta?
  4. Quina és la idea fonamental?      



Tornar al guió del T.7                     Tornar a l'índex de Segon              Tornar a l'Index General